Møt jentene som redder verden

FeaturedImages girlssavetheworld

Fremtiden hører kvinnene til, sies det, spesielt når det gjelder lederskap for å løse klimakrisen og skape et mer rettferdig samfunn. Og HPs Girls Save the World-program for ambisiøse kvinnelige miljøvernere og sosiale entreprenører er bevis på at utsagnet stemmer.

Girls Save the World-programmet ble lansert i oktober 2021 som en del av MIT Solv[ED] Youth Innovation Challenge, og inviterte jenter i alderen 13 til 18 til å sende inn ideer for å bruke teknologi til å løse en miljømessig eller samfunnsmessig utfordring i samfunnet deres. 2023-utgaven av programmet er i gang, men her ser vi nærmere på hvordan det gikk i første runde, som ble avsluttet i 2022.

Deltakerne konkurrerte om å vinne en del av en premiepott på femti tusen dollar, samt en teknologipakke fra HP for å hjelpe dem med å ta de neste stegene i utviklingen og implementeringen av løsningene deres.  

Programmet mottok mer enn 800 søknader fra 148 land, hvor jenteledede team jobbet utrettelig i flere måneder for å sende inn innovative ideer som kunne utgjøre en forskjell i lokalsamfunnene deres. Alle løsningene ble vurdert, og bedømmelseskriteriene inkluderte blant annet å bevise den potensielle effekten, gjennomførbarheten og skalerbarheten til de ulike løsningene. Hvert team måtte demonstrere en innovativ tilnærming designet med – og for – vanskeligstilte samfunn. 

“For å finne de beste løsningene på globale problemer, må vi gi jenter mulighet til å dykke inn i teknologi og innovasjon og løfte frem flere forskjellige stemmer,” sier Eliza Berg, Lead, Learning & Solv[ED] Communities ved MIT Solve. “HPs Girls Save the World-pris har gjort oss i stand til å fremheve enda flere unge innovatører som ønsker praktisk erfaring.” 

Etter nøye vurdering ble 10 finalister valgt. Prosjektene spenner fra vannsparing til STEM-utdanning og ble delt på en virtuell Girls Save the World-leir. Her fikk deltakerne hjelp til å finpusse presentasjonene sine, og mottok ekspertveiledning fra HP-ansatte og andre programpartnere.

Alle finalistene mottok en bærekraftig teknologipakke fra HP, inkludert: en Elite Dragonfly (verdens første bærbare datamaskin laget med havplast) en ENVY Inspire-skriver (med et Instant Ink-abonnement som bidrar til HP Planet Partners gjennom gjenbruk og resirkulering av skriverkassetter), og noen esker med HP-papir (som bidrar til skogbeskyttelse og restaurering). 

Seksten år gamle Elizabeth Nyamwange fra Byron, Illinois (USA), var den første vinneren av programmet, og mottok topppremien på ti tusen dollar. Denne finansieringen vil gjøre henne i stand til å videreutvikle vinnerprosjektet sitt, Etana. Enheten Nyamwange har laget er en rimelig, solcelledrevet fingeravtrykkskanner, som lager biometriske maler og laster dem opp til en offentlig server. Dataene er registrert på en blokkjede, noe som gjør dem tilgjengelige og sikre, og gir kvinner i utviklingsland en form for digital identitetsbevis uten tilgang til internett eller strøm.

“Etana var bare en idé, noe jeg aldri var sikker på at jeg ville ha ressursene og støtten til å lage,” sier Nyamwange. “Det var så fantastisk å møte alle jentene, og jeg gleder meg til å se hvordan de alle forandrer verden.”

Etana inline
Etanas prosjektleder Elizabeth Nyamwange kjører tester på sin biometriske enhet.

Nasjonal identifikasjon er et spesielt kjønnsproblem, ifølge Verdensbankens ID4D-prosjekt . Uten det kan anslagsvis én av to kvinner (til sammen mer enn en milliard mennesker) i visse lavinntektsland ikke eie eiendom, stemme, ha egne penger eller motta offentlige tjenester. 

Nyamwanges bakgrunn er imponerende: Hun snakker flytende swahili, er programmerer med erfaring i dataanalyse, fungerer som ungdomsdelegat til FNs ungdomsadvokatteam – og når hun ikke er opptatt med å være elev på High School, har hun utført forskning på vegne av ulike prosjekter ved Harvard og Northwestern-universiteter.

Den virtuelle leiren var også et utstillingsvindu for Nyamwanges ni andre jevnaldrende, som alle er like beundringsverdige og mottagere av stipend. Emily Tianshi – en tenåring fra San Diego som satte opp et laboratorium i garasjen sin for å studere virkningene av tørke på en lokal treart og også grunnla ungdomsorganisasjonen Clearwater Innovation – startet festlighetene.

“Å nærme seg klimakrisen som feminist er helt annerledes enn å nærme seg klimakrisen uten å tenke på kjønnsulikhet,” sa hun på den virtuelle leiren. «Å samhandle med hverandre og bygge nettverk med inspirerende jenter som dere er veldig viktig.» 

Tianshi gjorde en viktig oppdagelse som kan sees i den nye filmen, The Scientist , en del av Garage by HPs “Generation Impact”-serie , som profilerer unge mennesker som bruker teknologi for å forbedre lokalsamfunnene sine. 

Se hva Emily Tianshi oppdaget i filmen “The Scientist”

I mellomtiden har de resterende ni finalistene demonstrert hvordan jenter kan bidra til å løse klimakrisen. Lær mer om dem her:

Arya

(Prosjektleder: Mehaa Amirthalingam, Texas, USA)

Meeha fra Texas skapte en enkel måte å spare nesten 25 % av vannforbruket i hjemmet med et dobbelt system hun kaller Arya. Den omdirigerer brukt dusjvann, såkalt gråvann, slik at det kan brukes til toalettspyling.

Karesa Bazaar

(Prosjektleder: Tara Pandey, Nepal)

Færre enn 25 % av nepalesiske kvinner i arbeidsfør alder er i arbeid. Så Tara fra Nepal og teamet hennes utviklet Karesa Bazaar (Backyard Market), en mobilapp som kobler landlige kvinnelige gründere med sosialt bevisste kunder på en åpen markedsplass for å utvide økonomiske muligheter.

Inline3 girlssaveworld
Øverste rad: Meeha Amirthalingam, Tara Pandey og Mannat Kaur. Nederste rad: Zixian Giselle Chen og Luna Abadía.
Bilge Vessel (Lensefartøy)

(Prosjektleder: Mannat Kaur, India)

Bilge Vessel er en annen gråvannsløsning utviklet av den indiske studenten Mannat Kaur. Det er en enkel, gjør-det-selv, desentralisert behandlingsenhet som kan implementeres i hjemmene uten å måtte kalle inn rørlegger. 

Changemaking

(Prosjektleder: Zixian Giselle Chen, Singapore)

I Singapore er sjansen for at en gjennomsnittlig tredjeårsstudent skal bli valgt ut til et karriereopphold (internship) bare 35%. Den lokale studenten Zixian skapte derfor Changemaking: en nettbasert samarbeidsplattform som forbinder ungdommer som leter etter muligheter til å få opplæring i en bedrift med bærekraftsfokuserte sosiale virksomheter som trenger midlertidige ansatte. 

ECAP

(Prosjektleder: Luna Abadía, Oregon, USA)

Tenåringen Luna fra Portland, Oregon, ønsket å finne en måte å øke offentlig fokus på systemiske løsninger for klimaendringer. Hun opprettet Effective Climate Action Project (ECAP) , en organisasjon som tilrettelegger for klimasimuleringsverksteder og engasjerer ungdom. 

Inline4 girlssaveworld copy
Øverste rekke: Deeya Viradia og Amna Habiba. Nederste rad: Fátima Romero og Francesca Pendus.
ELENA

(Prosjektleder: Fátima Romero, Mexico)

I Mexico oppnår færre enn 1 % av barna toppkarakterer i naturfag og matematikk til tross for en massiv interesse. Derfor opprettet  Fátima Romero ELENA, et opplæringsprogram for unge studenter som gir kunnskap om fornybar energi og annen bærekraftig praksis. 

FloodFinder

(Prosjektleder: Deeya Viradia, California, USA)

San Jose, California, er en av de mange byene som nylig ble ødelagt av flom, noe den lokale tenåringen Deeya Viradia ønsket å forhindre. Løsningen er FloodFinder, som benytter bilder fra trafikkkameraer for å levere flomdata i sanntid.  

Hybrid Sanitary Napkin for Economic Change

(Prosjektleder: Francesca Pendus, New Jersey, USA)

Etter å ha vært i kontakt med Dzaleka flyktningleir i Malawi, lærte Francesca fra New Jersey at unge kvinner har begrenset tilgang til pålitelig utstyr under menstruasjon. Hun utviklet Hybrid Sanitary Napkin for Economic Change , et sanitetsbind som er delvis gjenbrukbart og delvis til engangsbruk. 

STEM Girl

(Prosjektleder: Amna Habiba, Pakistan)

Mindre enn 18 % av kvinnene i hjemlandet Pakistan er i STEM-feltet. STEM Girl har som mål å fikse det ved å tilby et sertifiseringsprogram for jenter som utstyrer dem med ferdighetene de trenger for å oppnå jobber innen naturvitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikk.