Pakk ut fremtiden med innovativ emballasje

pakkutfremtiden
HP med AMD

Vi har alle handlet på nett, og fått en alt for store pappeske, fylt opp med skumplastinnlegg, oppblåste plastputer, isopor, pakkechips, polystyrenposer og plastfolie. Eller hva med all engangsemballasjen vi får i butikken? Vi må bla opp en femmer for handleposen, men likevel er det fritt frem for individuellt plastinnpakkede ostepinner, lagt i et plastbrett, pakket inn i en fargerikt plastomslag. Da er det jo nesten greit å kaste det i en enda tynnere søppelplastpose fra rull.

Verden over drukner vi i emballasje. I USA alene produseres det årlig omtrent 82,2 millioner tonn av det. Vårt forurensningsproblem handler ikke bare om tingene vi konsumerer, men også tingene rundt tingene vi konsumerer. Emballasjemateriale blir ikke liggende lenge før den havner i søpla, men i store deler av verden mangler de gode rutiner for resirkulering eller forbrenning, og store deler av vårt globale emballasjefjell blir liggende på fyllinger i nær all evighet, eller slenges ut i naturen, hvor søpla gjerne havner i en eller annen elv og finner veien til havet.

Den erkjennelsen slo hjem for Rich Cohen, som klekket ut en forretningsplan for mer bærekraftig emballasje under et års sabbat fra sin bedriftsjobb for omtrent 20 år siden. Uansett hvor han reiste, var det bevis for jordens emballasjeproblem, og han innså at industrien ikke hadde noen insitament til å gå over til mindre sløsende og forurensende materiale på den tiden. Inspirert til å hjelpe startet han Chicago-baserte Elevate Packaging, som beskriver seg selv som det første selskapet som utelukkende fokuserer på å lage bærekraftige emballasjematerialer – komposterbare poser, forsendelsesposer, etiketter og krympefolie.

845 G10 web

HP EliteBook 845 G10

1711308 C AMD Ryzen Pro Lockup RGB Blk

Den svært sikre HP EliteBook 865 har et sofistikert design, gir deg ytelsen du trenger til komplekse arbeidsmengder og kan enkelt fjernadministreres med AMD PRO administrasjonsverktøy.

  • AMD Ryzen 7 PRO 7840U-prosessor
  • AMD Radeon 780M grafikk
  • Windows 11 Pro
  • 14″ skjerm i 16:10
  • 1920×1200 oppløsning
  • 512 GB M.2. NVME SSD
  • 16 GB RAM
  • HP Wolf Security
  • 5 MP IR-kamera
  • 5G som tilvalg

Cohen var tidlig ute med å oppfatte en trend som de siste årene har blitt et verdensomspennende fenomen: Selskaper går over fra konvensjonelle emballasjematerialer til de som har et redusert karbonavtrykk, krever mindre energi for produksjon, og produserer mindre forurensning. Trenden har fått fotfeste det siste tiåret, ettersom trusselen om global oppvarming og flommen av plast i havet har fått folk til å forstå at det haster.

Innovasjonen på emballasjefeltet akselererte under pandemien. Økt netthandel og begrenset bevegelighet gjorde at folk måtte leve med alle eskene, posene og fyllmaterialene de fikk levert. “Etter COVID økte vekstraten for den bærekraftige emballasjeindustrien med 300%,” sier Ismail Sutaria, sjefsforskningsanalytiker for emballasje ved forskningsfirmaet Future Market Insights. Selskapet forventer at sektoren for bærekraftige emballasjematerialer vil vokse globale med en årlig rate på 5,4% over det neste tiåret. I år er det verdt 274 milliarder dollar i året, som er 20% av det totale emballasjemarkedet, men om ti år forventes det å utgjøre 30%, i følge Sutaria.

For tiden genererer mengden emballasje en enorm miljøpåvirkning, men det finnes måter å redusere den på. Den første er rett og slett å produsere mindre, for eksempel ved å redesigne emballasje slik at den involverer mindre materiale. Den andre er å redusere ressursutvinning ved å bruke resirkulert materiale og ved å produsere emballasjemateriale som selv kan resirkuleres. Og den tredje er å produsere materiale som kan komposteres eller på annen måte returneres til miljøet på en ikke-forurensende måte.

Ikke bare er det et voksende marked for slike løsninger, men også økende press fra regulatorer. De siste årene har sett en rekke nye regler om emballasjeavfall rundt om i verden; Belgia, Brasil, Argentina og India er blant landene som leder an. I USA har Maine, Oregon, Colorado og California alle vedtatt lovgivning for å redusere emballasjeavfall. Californias Plastic Pollution Prevention and Packaging Producer Responsibility Act krever for eksempel at all engangsemballasje i staten skal være komposterbar eller resirkulerbar innen 2032.

HP har gjort betydelige fremskritt i å redusere engangsplast i primæremballasje for PC og print. I 2019 satte selskapet seg et mål om å eliminere 75% av engangsplast-basert emballasje innen 2025, sammenlignet med 2018. I 2022 oppnådde HP en reduksjon på 55% fra 2018-nivåene.

“Emballasje spiller en avgjørende rolle i bærekraftigheten av produktene våre, da det beskytter dem under transport,” sier Wei Zhao, direktør for verdensomspennende emballasjedesign & anskaffelse hos HP. “Men vi vet at overdreven eller ineffektiv emballasje kan bidra til unødvendig avfall og ressursforbruk.”

HP eliminerer unødvendig emballasjemateriale og vanskelig resirkulerbare materialer som skumplast, innoverer nye emballasjedesigner for å bruke materialer med lavere miljøpåvirkning (som bærekraftig fiber og resirkulert plast), og prioriterer resirkulert innhold og lett resirkulerbare materialer, som formet fiber. Formet fiberemballasje er typisk sammensatt av resirkulert papp og/eller avispapir, men kan også lages av mange plantecellulosefibre, inkludert bagasse (fra sukkerrør), bambus og hvetehalm.

HPs Molded Fiber Advanced Tooling Solution, en virksomhet som HP lanserte i 2020, bruker Multi Jet Fusion 3D-utskriftsteknologi for å konstruere tilpassede verktøy for produksjon av formet fiber for spesifikke applikasjoner. Resultatet er biologisk nedbrytbar og resirkulerbar emballasje som kan tilpasses for å beskytte nesten ethvert formet produkt under frakt og håndtering, fra matbeholdere og husholdningsartikler til elektronikk og medisinsk engangsutstyr. HP bruker sin egen verktøyteknologi for å produsere den formede fiberemballasjen som beskytter flere av sine egne produkter, blant annet noen av tonerkassettene og HP Desktop Mini-serien med PC-er.

Emballasjen rundt HPs bærbare PC-er utgjør et stort volum, og også her har det blitt tatt grep. Fr eksempel er 100% av den ytre esken rundt HP EliteBook 845 G10 produsert av bærekraftig innhentede, sertifiserte eller resirkulerte fibre. De beskyttende fiberputene er fremstilt av 100% resirkulert trefiber og naturlige materialer.

«Bærekraftige formstøpte fiberalternativer reduserer ikke bare avfall, men forbedrer også resirkulerbarhet og sirkularitet,» sier Zhao. «Gjennom implementeringen av formstøpte fiberemballasjeløsninger tar vi betydelige skritt i retning av å oppnå våre bærekraftsmål, samtidig som vi adresserer den globale utfordringen med plastavfall.»

Ikke bare bruker HP formstøpt fiber til å pakke inn noen av sine egne produkter, de hjelper også kundene sine med å lage tilpasset emballasje for å forbedre produksjonsprosessen deres og gjøre den mer bærekraftig. Omni-Pac Group, et fransk selskap som startet med å produsere eggebrett laget av resirkulert avis på 1970-tallet, produserer i dag et bredt utvalg av formstøpte fiberemballasjematerialer for landbruk og andre industrier, inkludert eggebrett for masseforsendelse. Selskapet er en større produsent av våt formstøpt fiber i Europa, og skaffer resirkulert papir fra kommunale resirkuleringssentre, som deretter blir strimlet og blandet med vann for å danne en papiermâché-lignende blanding. «Vi er stolte av å ha grønne produkter,» sier Omni-Pac CEO Pablo Libreros. «De er laget av resirkulert papir, og produktene selv er resirkulerbare og komposterbare.»

Omni-Pac benytter seg av HPs Molded Fiber Advanced Tooling Solution og drar nytte av dens ekspertise innen fluidmekanikk for å optimalisere tykkelsen og vekten av den ferdige emballasjen, samtidig som de minimerer vannforbruk og avfall. Ved å bruke digital produksjon for å 3D-printe verktøyet til eksakte spesifikasjoner, fremskynder det ikke bare hele produksjonsprosessen, men gjør det også mer effektivt å lage en enkelt form på forespørsel.

«HP har kapasiteten til å gjøre gode simuleringer om hvordan fibrene vil oppføre seg basert på formen på formen, og deretter optimalisere det endelige resultatet,» sier Libreros. «Dette har tillatt oss å gjennomføre en betydelig reduksjon av mengden fibre som er nødvendig for å produsere produktene våre. Vi sikter mot å spare 10% til 15% av CO₂-utslipp gjennom disse prosessforbedringene.»

Bærekraftige emballasjematerialer har gjort størst fremgang i mat- og drikkeindustrien, etterfulgt av kosmetikk, forbrukerelektronikk og helsevesen. «Ved å omfavne formstøpte fibers allsidighet kan vår løsning revolusjonere emballasje på tvers av industrier,» sier Mariona Company, leder for formstøpt fiber-baserte emballasjeløsninger hos HP. «Det er vårt felles ansvar å presse grensene, tenke kreativt og identifisere nye applikasjoner.»

Trenden strekker seg også til utviklingsland, ettersom planetens helse er et stadig mer presserende globalt anliggende. I Latin-Amerika bruker formstøpt fiberemballasjeprodusent Gualmosa (en del av Molpack) HPs Molded Fiber Advanced Tooling Solution på sin fabrikk i Guatemala for å produsere brett av resirkulert papir for frukttransport. «Tester pågår for øyeblikket, og selskapet har som mål å introdusere produktet i hele sitt sortiment innen årets slutt», sier Ana González, Molpacks kvalitetssjef.

pakkutfremtiden2

Selskapet prøvde å lansere et lignende prosjekt tidligere, men støtte på utfordringer i et varmt sentralamerikansk miljø. Gonzalez forklarer: «Det var biologisk nedbrytbart, og det kunne ikke motstå fuktighet og høy temperatur.» Denne gangen vil Molpack ha fordelen av datamodellering og design samt HPs 3D-printede former, og det vil sannsynligvis legge til en ikke-bionedbrytbar fôring for å beskytte den resirkulerte fiberen mot fuktighet.

Det faktum at emballasjematerialer noen ganger må håndteres på en bestemt måte for å høste deres miljømessige fordeler, er en undervurdert aspekt av resirkulerbart og komposterbart materiale. For mange år siden la Cohen fra Elevate merke til at mange biologisk nedbrytbare materialer utilsiktet ble gjort ikke-komposterbare på grunn av noe så lite som et klistremerke. Selv om klistremerket kan virke som en liten ting for en tilfeldig forbruker, stoppet kontaminasjonen hele prosessen. «Kommersielle kompostoperatører klaget fordi de fikk alt dette materialet forurenset med plast, og i stedet for å lage kompost med det, måtte de sende det til en søppelfylling,» sier Cohen.

Cohen kom opp med ideen om å lage etiketter som også var komposterbare – «verdens første trykkfølsomme selvklebende etikettmateriale,» som han sier det. Elevate lager også bioplastikk laget av plantemateriale som ser ut og fungerer som vanlig plastfilm, selv om de faktisk også er biologisk nedbrytbare. Selskapets klare komposterbare cellofanposer er laget av bærekraftig høstet trevirke som kjemisk løses opp og ekstruderes til ark før de tørkes og overflatebehandles.

Etter hvert som bærekraftige emballasjematerialer blir vanlig, hjelper de ikke bare forbrukere og produsenter å være trygge på sine valg; de inviterer også en ny generasjon innovatører til å akseptere utfordringen. I dag når alle slags spennende nye løsninger markedet. I stedet for fyllmateriale i isopor kan fraktører nå bruke bærekraftig produserte og komposterbare materialer som kokosnøttskall og soppbasert emballasje. En annen vellykket innovasjon fra selskapet Uline er skumemballasjeark og annet fyllmateriale laget av maismel som oppløses under rennende vann.

Innen 2050 sier eksperter at bærekraftige materialer kan utgjøre flertallet av all emballasje. Men for øyeblikket er sektorens vekst begrenset av flere faktorer, ikke minst kostnadene. Molpacks komposterbare fruktbrett koster for eksempel dobbelt så mye som plastbrett.

«Forbrukerne er veldig glade for å bruke en ekstra krone for å investere i emballasje som er miljøvennlig og bærekraftig og som vil hjelpe miljøet,» sier Sutaria. «Men hvis dette skal bli kommersielt akseptert globalt i stor skala, må prisforskjellen balanseres. Og å gjøre det vil avhenge av fortsatt innovasjon.»

Prosessen med å gjøre bærekraftig emballasje vanlig vil involvere suksesser og feil. Som ordtaket sier, kan man ikke lage en omelett uten å knuse noen egg, påpeker Libreros fra Omni-Pac. «Hvis du vil ha store avkastninger, må du ta risiko,» sier han, og legger til: «Vi håper vi ikke knuser noen egg.»