Spar tid med smarte verktøy for IT-ledere

Artikkelheader ActiveCare

Som IT-leder har du ofte mye på to-do-listen din. Du er ikke bare involvert i å rulle ut enheter; du har også ansvar for optimalisering og vedlikehold av PC-parken. Kort sagt: den komplette livssyklusen. Heldigvis finnes det verktøy tilgjengelig for IT-ledere som gjør disse oppgavene mye enklere. Hva innebærer disse verktøyene og hva gir de deg konkret?

Verktøy for IT-ledere
Dette er en artikkel om den skiftende rollen til IT-lederen. Her fokuserer vi på tilgjengelige verktøy som hjelper deg å spare tid.

Zero touch deployment
Hvordan er utrullingen av nye enheter organisert i din organisasjon? Ofte må en ny enhet først leveres til IT-avdelingen for full konfigurasjon. Den rette programvaren installeres på enheten, og alle nødvendige applikasjoner installeres. Deretter må medarbeideren besøke IT-avdelingen for å hente enheten.

Denne prosessen tar mye tid, som IT-avdelingen ofte ikke har. Et nyttig verktøy for å akselerere dette, er såkalt “zero touch deployment” gjennom Microsoft Intune. Dette innebærer at alle installasjoner allerede er gjort hos leverandøren, slik at enheten kan leveres direkte til sluttbrukeren.

Joey Stork, ekspert hos HP, forklarer fordelene: “Teknologien settes opp i forkant slik at enheten er nesten klar når den når en bruker. IT-avdelingen trenger ikke gjøre noe mer; innen noen sekunder er enheten oppe og kjører. Dette sparer mye arbeid.”

Proactive Insights
Et annet nyttig verktøy er HPs Proactive Insights. Dette verktøyet hjelper deg med å få et nøyaktig øyeblikksbilde av tilstanden til PC-parken. I en oversikt ser du statusen til enhetene, hvordan de presterer, og om det er noen defekte deler.

Hvis du setter dette opp, kan du til og med se nøyaktig hvor enhetene befinner seg. I tillegg kan du utføre medarbeidertilfredshetsundersøkelser ved å kjøre spørreundersøkelser på sluttbrukernes datamaskiner.

Proactive Insights er en smart løsning for å samle konkrete innsikter om alle enheter i organisasjonen din, uten å måtte fysisk besøke kontorene. Med andre ord, en perfekt løsning for hybridhverdagen.

Active Care
HP Active Care er en utvidelse av Proactive Insights. “Dette er en mer omfattende garanti hvor et reparasjonsforespørsel automatisk blir sendt hvis Proactive Insights melder fra om det. Du trenger bare å fylle inn litt ekstra data før du sender. Det er en prosessintegrasjon hvor du som IT-leder ikke lenger manuelt trenger å loggføre hva problemet er.”

Den store fordelen med denne løsningen, er at verktøyet selv kan registrere hvor feilen kommer fra, gjennom Proactive Insights. Du kan også sende meldinger 24/7. Siden servicemedarbeiderne er plassert over hele verden, er det alltid noen som kan se på meldingen din.

Predictive Maintenance
Forebygging er bedre enn en kur. Predictive Maintenance er en del av Proactive Insights som indikerer når en del av enheten nesten går i stykker. Dette gjør at du kan bytte ut delen før den faktisk feiler.

“På denne måten kan du minimere nedetid og avlaste IT-avdelingen. Ved å planlegge optimaliserer du tiden IT-avdelingen bruker på denne feilen. I tillegg sørger du for at brukeren blir hjulpet før feilen begynner å forårsake problemer.”, forklarer Joey.