Hybridarbeid i store bedrifter

hybridarbeid 1av3
Windows11 logo smaller
Gjør hverdagen enklere med Windows 11

Det hybride arbeidslivet har kommet for å bli. I stedet for å jobbe fast på kontoret fem dager i uken, veksler ansatte mellom kontor og hjemmekontor. Dette har mange fordeler, men også noen utfordringer, særlig i større organisasjoner. Så hvordan strukturerer egentlig store bedrifter hybridhverdagen?

Hybridsamarbeid

Denne artikkelen er den første i en serie på tre, hvor vi ser nærmere på effektivt hybridarbeid. Vi starter med å gå gjennom hvordan store organisasjoner gjør det i dag. I den neste artikkelen vil vi ta for oss hvordan HP mener det ideelle samabeidet ser ut, og i den tredje og siste artikkelen runder vi av med å gå gjennom fordelene ved å ha en digital arbeidsleder, og litt om hva en slik rolle burde jobbe med.

Samarbeid i store organisasjoner

En organisasjon står og faller på samarbeidet. Hvis de ansatte ikke kan samarbeide godt med hverandre og verden omkring dem, er det ikke mulig å opprettholde driften. Det er derfor veldig viktig å være bevisst på hvordan samarbeid blir organisert i din bedrift.

Det er ikke så enkelt som det høres ut. Samarbeid er et veldig bredt begrep, og det kan være uklart hva som faktisk ligger i det. For å få kontroll på alle de medvirkende elementene må du blant annet tenke over teamstrukturer, maskinvare, programvare og oppsettet av fysiske arbeidsplasser.

Hybridarbeid etter pandemien

Sebastiaan Hoogstadt er salgsdirektør for HPs Poly-produkter i Benelux-regionen. Han minner oss på at selv om korona akselererte hybridsamarbeidet, har denne arbeidsmåten eksistert lenge. «Mange ble overrasket over hvor enkelt kunnskapsarbeidere klarte å fortsette arbeidet på avstand, men videokommunikasjon har tross alt vært tilgjengelig i årevis.»

«Et nettbasert møte erstatter ikke kontakt ansikt-til-ansikt, men det er ikke nødvendig å ta det fysisk hver gang,» mener Sebastiaan. Salgsdirektøren forteller at også organisasjoner der man hovedsakelig må jobbe på stedet (som i industrien), burde kunne nyte godt av hybridarbeid.

«Maskinoperatørene tilbringer nok fem dager i uken på stedet, men leverandører, interessenter, kunder og ledere gjør det ikke. Da trenger du en plattform for hybrid samhandling.»

Forskjellige avdelinger er ansvarlige

Fordi samarbeid er så mangefasettert, har ofte en rekke avdelinger sine meninger om saken.

Ledelsen har ofte sin visjon om hva godt samarbeid er, og ønsker å se det gjenspeilet i organisasjonen. HR har fokus på teamsammensetning og arbeidsvilkår, mens IT er opptatt av at sikkerheten opprettholdes og at alle har tilgang på programmer og maskinvare. Drift, på sin side, har ansvaret for fasilitetene på kontoret, som pulter og møterom.

«Dette er ikke praktisk,» mener Sebastiaan. «Når ansvaret blir fordelt på så mange ulike avdelinger, mangler du en helhetlig visjon.»

Slik sikrer store organisasjoner hybrid samhandling

IT-avdelingen har en utfordring med å sikre alle enhetene når de ikke befinner seg i samme bygning. Heldigvis er det enkelt å kartlegge PC-parken med Mobile Device Management. I tillegg er det en rekke tiltak de kan gjøre før en ansatt får enheten i hendene.

I store bedrifter er det nødvendig å kreve mer enn et passord for å åpne en enhet. Biometriske innloggingsmuligheter, som fingeravtrykk, irisscanner eller ansiktsgjenkjenning, NFC-brikker eller tokens, kan være til god hjelp. Flerfaktorautentisering anbefales alltid.

Jobben til IT gjøres også enklere ved å velge enheter som er ekstra godt sikret. HP har for eksempel HP Wolf Security i sin bedrifts-PC-portefølje. Dette sikrer blant annet BIOS og isolerer farlige nettsteder.

Samarbeidsverktøy for store organisasjoner

Når de ansatte jobber både hjemmefra og på kontoret, er det viktig å legge til rette for hybridsamarbeid. Det finnes mange forskjellige typer verktøy for dette, men det vanligste er Microsoft Teams.

«Den store styrken med Microsoft Teams er at det er en hub for teamarbeid,» forteller Michel Bouman, Territory Channel Manager Modern Work hos Microsoft. «Du har alt samlet i én løsning. Dette betyr at du ikke trenger å kjøpe separate løsninger for skylagring, sikkerhet og videokonferanser.»

Hvilket verktøy passer for min organisasjon?

Hvilket samarbeidsverktøy som er praktisk for din organisasjon, avhenger av bedriftens mål og de ansattes ønsker. Kartlegg dette grundig først. Har du først valgt en løsning, setter ikke folk pris på å måtte bytte kort tid etterpå.

Husk også å gjøre ting så brukervennlig som mulig. Ruller dere ut en tungvindt løsning, vil IT-kyndige ansatte fort fristes til å sette opp sine egne løsninger. Da er det ikke gitt at sikkerheten blir ivaretatt i like stor grad som når IT-avdelingen har kontroll.

Vil du vite mer om hvordan det optimale samarbeidet ser ut? Les del 2 i artikkelserien.

Riktig PC for riktig bruker

Som nevnt over, blir hybrid samhandling langt enklere med riktig verktøy. HP EliteBook 840 G10 er en formfaktor som passer for de fleste, og har støtte for to kameraer – både det innebygde 5 MP-kameraet og et eksternt via USB – samt AI-drevet støyreduksjon. Når den i tillegg er utstyrt med Windows 11 Pro og Microsoft Teams blir samhandlingen smertefri, selv i hybride møter hvor noen er samlet på kontoret mens andre sitter for seg selv.

Et sikkert valg: HP EliteBook 840 G10

  • Windows 11 Pro
  • Intel® Core™ i7-1355U
  • 14” WLED-skjerm (1920×1200, 16:10)
  • 5MP kamera med HP Auto Frame
  • Intel® Iris® Xe Graphics
  • 16 GB DDR5 5600 DIMM
  • 512 GB SSD – NVMe
  • Lyd fra Bang & Olufsen
  • HP Wolf Security

Visste du at secure core PC-er – som HP EliteBook 840 G10 – er de sikreste Windows-PC-ene noensinne, med bransjeledende sikkerhetsløsninger på plass rett ut av esken? HP Wolf Security bidrar proaktivt til å forhindre infeksjoner, beskytte informasjon og redusere sikkerhetskompleksiteten.

845 G9